12 سال سوپرمارکت داری: کولهباری از تجربه
سلام دوستان! دوازده سال از روزی که کلید سوپرمارکتم را گرفتم میگذرد. انگار همین دیروز بود. در این مدت، پستی و بلندیهای زیادی را پشت سر گذاشتم، درسهای زیادی یاد گرفتم و کلی تجربه کسب کردم. امروز میخواهم چکیدهای از این دوازده سال را با شما به اشتراک بگذارم. اگر قصد راهاندازی سوپرمارکت را دارید یا صاحب یک فروشگاه هستید، این مطلب میتواند برایتان مفید باشد.
در این پست، از 19 تجربهام میگویم، 7 توصیه طلایی ارائه میدهم، 5 نکته تکمیلی را با شما در میان میگذارم و 4 اشتباه مهلک را که نباید مرتکب شوید، گوشزد میکنم.
19 تجربه از 12 سال سوپرمارکتداری
- شناخت دقیق مشتری، کلید موفقیت است. سلیقه، نیازها و عادات خرید مشتریان را بشناسید.
- همیشه محصولات متنوعی داشته باشید، اما نه آنقدر که انبارتان پر از جنسهای فروش نرفته شود.
- قیمتگذاری رقابتی، رمز جذب مشتری است. قیمتها را با رقبایتان مقایسه کنید و سعی کنید بهترین قیمت را ارائه دهید.
- به کیفیت محصولات اهمیت دهید. ارائه محصولات با کیفیت، باعث وفاداری مشتریان میشود.
- نظافت و چیدمان مناسب، تأثیر زیادی در جلب توجه مشتری دارد.
- برخورد خوب و صمیمی با مشتری، باعث میشود احساس خوبی داشته باشند و دوباره به شما مراجعه کنند.
- همیشه آماده ارائه تخفیفها و پیشنهادهای ویژه باشید. این کار، فروش شما را افزایش میدهد.
- از تبلیغات مناسب برای جذب مشتری استفاده کنید. تراکت، بنر، شبکههای اجتماعی، همگی میتوانند مفید باشند.
- به انتقادات و پیشنهادات مشتریان توجه کنید و سعی کنید خدماتتان را بهبود ببخشید.
- با تأمینکنندگان روابط خوبی برقرار کنید. این کار، باعث میشود بهترین قیمتها را بگیرید و همیشه جنس داشته باشید.
- مدیریت موجودی کالاها را جدی بگیرید. از نرمافزارهای حسابداری استفاده کنید تا همیشه بدانید چه جنسی دارید و چه جنسی کم دارید.
- به امنیت فروشگاه اهمیت دهید. از دوربین مداربسته و دزدگیر استفاده کنید.
- به کارکنانتان آموزشهای لازم را بدهید. آنها باید نحوه برخورد با مشتری، صندوقداری و چیدمان کالاها را بلد باشند.
- همیشه به دنبال راههای جدید برای بهبود کسب و کارتان باشید. در دورههای آموزشی شرکت کنید، کتاب بخوانید و با همکارانتان مشورت کنید.
- به قوانین و مقررات مربوط به کسب و کارتان پایبند باشید. از جریمه شدن جلوگیری کنید.
- به پرداخت به موقع مالیاتها اهمیت دهید.
- همیشه پول نقد کافی در صندوق داشته باشید.
- به نظرات کارکنانتان گوش دهید، آنها خط مقدم کسب و کارتان هستند.
- برنامهریزی مالی دقیقی داشته باشید و هزینهها و درآمدهایتان را به دقت مدیریت کنید.
اینها مهمترین تجربیاتی هستند که در این سالها کسب کردهام:
7 توصیه طلایی برای صاحبان سوپرمارکت
- همیشه صبور باشید. موفقیت در این کار، زمان میبرد.
- از شکست نترسید. شکست، بخشی از مسیر است.
- همیشه به روز باشید. با تغییرات بازار همراه شوید.
- از یادگیری دست نکشید. همیشه چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن وجود دارد.
- به سلامتی خودتان اهمیت دهید. استراحت کافی داشته باشید و تغذیه مناسبی داشته باشید.
- به خانوادهتان وقت بگذارید. کار، همه چیز نیست.
- از کمک گرفتن نترسید. اگر نیاز دارید، از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید.
این توصیهها، حاصل سالها تجربه من هستند:
5 نکته تکمیلی
- استفاده از کارتخوان الزامی است، پس حتماً یک کارتخوان مناسب تهیه کنید.
- ارائه خدمات ارزش افزوده مانند پرداخت قبوض و شارژ موبایل میتواند مشتریان بیشتری را جذب کند.
- بستهبندی شکیل و مناسب محصولات، تاثیر زیادی در فروش دارد.
- راهاندازی سیستم باشگاه مشتریان، راهی عالی برای ایجاد وفاداری در مشتریان است.
- در ایام خاص، مانند عید نوروز، تخفیفها و پیشنهادهای ویژهای ارائه دهید.
این نکات را هم در نظر داشته باشید:
4 اشتباه مهلک که نباید مرتکب شوید
- اعتماد بیجا به همه. حسابهایتان را همیشه چک کنید.
- عدم توجه به شکایت مشتریان. هر شکایتی را جدی بگیرید و سعی کنید مشکل را حل کنید.
- نگه نداشتن سرمایه در گردش. همیشه پول نقد کافی برای پرداخت بدهیها و خرید جنس داشته باشید.
- رها کردن کسب و کار. حتی اگر اوضاع خوب است، نباید کسب و کارتان را رها کنید. همیشه باید نظارت داشته باشید و به فکر بهبود باشید.
12 سال در سوپرمارکت: 19 تجربه، 7 توصیه طلایی، 5 نکته تکمیلی و 4 اشتباه مهلک
این اشتباهات میتوانند کسب و کارتان را به خطر بیندازند:
تجربیات 12 سال سوپرمارکت داری
سلام به همه!دوازده سال پیش وقتی وارد این کار شدم فکر می کردم همه چیز را می دانم.اما خب، زندگی پر از غافلگیریه.این شما و این هم 19 تجربه ای که تو این سال ها به دست آوردم: 1.مردم هرگز طبق برنامه خرید نمی کنند: برنامه ریزی مهم است، اما همیشه منتظر خریدهای لحظه آخری و هوس های ناگهانی باشید.2.رابطه خوب با مشتری، برگ برنده شماست: یه لبخند و یه خوش و بش ساده میتونه مشتری رو وفادار کنه.3.محصولات تاریخ مصرف گذشته، دشمن درجه یک: همیشه حواستون به تاریخ انقضا باشه، آبروی شما رو میبره.4.دزدی همیشه وجود داره: متاسفانه باید آمادگی این رو داشته باشید و راه های جلوگیری رو بلد باشید.
5.رقابت، نفس گیره: همیشه باید حواستون به رقبای اطراف باشه و سعی کنید یه مزیت رقابتی داشته باشید.6.فصل ها تاثیر مستقیم دارن: فروش بستنی تو زمستون مثل فروختن برف به اسکیموهاست.7.تبلیغات موثره، اما نه همیشه: قبل از هر تبلیغی، مخاطب و اثربخشی اون رو بسنجید.8.کارکنان خوب، یه نعمتن: با کارمندانتون درست رفتار کنید، اونها نماینده شما هستن.9.نظافت، کلید موفقیت: یه سوپرمارکت تمیز، مشتری ها رو جذب میکنه.10.قیمت گذاری درست، هنر میخواد: باید هم سود کنید و هم مشتری رو از دست ندید.11.خرید عمده، به صرفه تره: سعی کنید تا جایی که میشه مستقیم از تولید کننده خرید کنید.
12.سیستم حسابداری دقیق، ضروریه: بدون یه سیستم درست، آخر ماه هیچی از سودتون نمیفهمید.13.امنیت، اولویت: نصب دوربین مداربسته و دزدگیر یه سرمایه گذاریه.14.مشتری مداری، یعنی گوش دادن: به حرف مشتری ها گوش بدید، اونا بهترین منبع اطلاعات هستن.15.تنوع محصول، جذابه: سعی کنید سبد کاملی از محصولات رو ارائه بدید.16.تامین کننده های قابل اعتماد، یه گنجن: با تامین کننده هاتون رابطه خوبی داشته باشید.17.تغییرات بازار، سریعه: همیشه خودتون رو با تغییرات وفق بدید.18.استرس، جزئی از کاره: باید یاد بگیرید چطور با استرس مقابله کنید.19.صبر، کلید موفقیته: موفقیت یک شبه به دست نمیاد، صبور باشید و تلاش کنید.
7 توصیه طلایی برای سوپرمارکت دارها
اینا توصیه هایی هستن که اگه زودتر میدونستم، خیلی از اشتباهاتم رو نمیکردم: 1. تحقیق بازار رو جدی بگیرید: قبل از شروع، خوب تحقیق کنید و ببینید چه چیزی تو منطقه شما کم هست. 2. یه برنامه بازاریابی داشته باشید: بدون برنامه، شانسی برای دیده شدن ندارید. 3. از نرم افزارهای مدیریت فروش استفاده کنید: اینجوری میتونید همه چیز رو تحت کنترل داشته باشید. 4. بهداشت رو رعایت کنید: یه سوپرمارکت تمیز، مشتری بیشتری جذب میکنه. 5. از خدمات پرداخت آنلاین استفاده کنید: اینجوری مشتری ها راحت تر خرید میکنن. 6. برای مشتری های постоянный تخفیف بذارید: اینجوری وفاداری اونا رو میخرید. 7. همیشه در حال یادگیری باشید: بازار همیشه در حال تغییره، شما هم باید خودتون رو آپدیت کنید.
5 نکته تکمیلی برای سود بیشتر
این نکات کوچیک، میتونن تاثیر بزرگی تو سودآوری شما داشته باشن: 1. محصولات پرفروش رو جلوی چشم بذارید: اینجوری مشتری ها بیشتر وسوسه میشن. 2. محصولات مکمل رو کنار هم بچینید: مثلا چیپس و ماست رو کنار هم بذارید. 3. از نورپردازی مناسب استفاده کنید: نورپردازی خوب، محصولات رو جذاب تر نشون میده. 4. موسیقی ملایم پخش کنید: اینجوری مشتری ها بیشتر تو فروشگاه میمونن. 5. از رایحه خوشبو استفاده کنید: بوی نون تازه یا قهوه، مشتری ها رو جذب میکنه.
4 اشتباه مهلک که نباید مرتکب بشوید
این اشتباهات رو به هیچ وجه نباید انجام بدید، چون میتونن کل کسب و کارتون رو به خطر بندازن: 1. نادیده گرفتن شکایات مشتری: اگه مشتری ناراضیه، باید سریع مشکلش رو حل کنید. 2. نداشتن سرمایه کافی: بدون سرمایه کافی، نمیتونید از پس هزینه ها بربیاید. 3. عدم توجه به رقبا: اگه رقبای خودتون رو دست کم بگیرید، خیلی زود از دور خارج میشید. 4. بی توجهی به کارکنان: اگه با کارکنانتون بدرفتاری کنید، انگیزه ای برای کار کردن ندارن.





